Ungdomar och deras identitet
I tonåren är det vanligt att man söker efter sin egen identitet. Man vet inte riktigt vem man är eller ska vara. Det kan handla om kläder, smink, musik, grupptillhörighet eller ens sexuella läggning. Vi ska försöka hitta svar på "Vem är jag egentligen"? Den som snart är vuxen känner sig ofta som en del av ungdomskulturen. Och det finns många olika grupper, med egna klädstilar och musikgenrer. Grupperna ger gemenskap och trygghet. Den ger också en skillnad mot de som inte är med i gruppen.
Syfte
Kopplingar till läroplan
·
Sh
Syfte reflektera över hur individer och samhällen
formas, förändras och samverkar,
·
Sh
Syfte uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till
exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och
olika perspektiv,
·
Sh
Syfte söka information om samhället från medier,
Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet,
Centralt
innehåll
Kopplingar till läroplan
·
Samhäll 7-9
Individer
och gemenskaper Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande och
hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell
läggning.
·
Samhäll 7-9
Immigration
till Sverige förr och nu. Integration och segregation i samhället
Arbetssätt
Vi kommer att göra en undersökning om t.ex.
musik, kläder, identitet, unga och vuxna under olika decennier. Ni väljer
gruppvis en ungdomskultur som ni sedan gör en egen enskild mind map/tankekarta
där ni utforskar er kultur. Sedan kan ni gruppvis slå samman era mind maps och
göra en muntlig redovisning förslagsvis med en powerpoint.
Avslutningsvis kommer ni i små grupper
undersöka olika ungdomskulturer. Då kommer vi försöka besvara följande frågor;
·
Var härstammar ungdomskulturen från?
·
Vad har ungdomskulturen hämtat inspiration från?
·
Vilka attityder, åsikter och värderingar står ungdomskulturen
för?
·
Vad karaktäriserar ungdomskulturen? Utseende, stil, etc.
·
Var finns ungdomskulturen? Världen, Sverige?
·
Finns det någon musikstil kopplat till ungdomskulturen?
·
Vilka intressen förknippas med ungdomskulturen?
·
Vad har ni för tankar kring ungdomskulturen? Står ni för något
liknande? Håller ni med?
·
Finns det något i er stil som kommer från ungdomskulturen?
Detta arbete kommer redovisas muntligt inför
klassen v. 22 och betygssättas A-F
Bedömning
Ni kommer att bedömas på redovisningen av er undersökning som
sker skriftligt på en mind map och muntligt. Kunskapskrav A-F kommer användas i
det här momentet.
Kunskapskrav
i samhällskunskap E C A
Eleven
kan föra /..,..../ resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och
påverkar varandra, och beskriver då /......../ samband mellan olika faktorer
som har betydelse för individers möjligheter att påverka sin egen och andras
livssituation.
|
enkla
enkla
|
relativt
väl utvecklade förhållandevis komplexa
|
välutvecklde
och nyanserade komplexa
|
|
Eleven
värderar och uttrycker olika ståndpunkter i några samhällsfrågor med
/......../ argument,
|
enkla
resonemang och till viss del underbyggda argument
|
utvecklade
resonemang och relativt väl underbyggda argument
|
välutvecklade
resonemang och väl underbyggda argument
|
|
Eleven
kan söka information om samhället och använder då olika källor på ett
/....../ sätt och för /......./ resonemang om informationens och källornas
trovärdighet och relevans.
|
i
huvudsak fungerande enkla och till viss del underbyggda
|
relativt
väl fungerande utvecklade och relativt väl underbyggda
|
väl
fungerande välutvecklade och väl underbyggda
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.